Summary
Control Processes
Process control is summarized after defining process and system
concepts. Steps of control process are explained and associated with
PDCA cycle of Deming. Finally open and closed loop process types are
reviewed.
Süreç
denetimi; operasyonel endüstriyel süreçlerde, servis yönetimi
süreçlerinde ve proje yönetimi süreçlerinde yaygın olarak
kullanılır. Giderek karmaşıklaşan ürün ve servis üretim
süreçlerinin etkin olarak denetimi organizasyonların var olma
kriterleri olarak düşünülebilir.
Organizasyon
kuramında yer alan denetim süreçleri stratejik risk yönetiminde
de önemli bir yere sahiptir. Önce kavramları gözden geçirelim.
Denetim süreci, bir sistem, süreç, kişi, bir grup kişi hakkında
enformasyon toplamak ve bu enformasyondan yararlanarak kararlar
almaktır.
Dikkat
ederseniz burada üst üste iki kez "enformasyon" dedim,
"veri" veya "bilgi" demedim. Veri, enformasyon ve
bilgi kavramlarında bir gezinti için "Proje Risk Yönetiminde
Bilgelik - Bilgi Yönetimi" (1) yazıma bakabilirsiniz.
Sistemler
konusunu derinleştirmeden onun da bir tanımını yapayım. Sistem
ortak bir amaç için birlikte işleyen bileşenler grubudur. Daha
bitmedi. Bütünü oluşturan bu bileşenler arasında etkileşim,
ilişkiler ve bağımlılıklar vardır. Tanımını tek bir cümlede
yapınca karışık oluyor. Bölmek daha iyi.
Yöneticiler
(2) sistemlerin amaçlarına uygun davranışlar gösterip
göstermediklerini denetlemek için dört adımdan oluşan süreçler
kurgularlar ve uygularlar. Bu adımlar şunlardır:
- Performans standartlarının belirlenmesi
- Mevcut performansın ölçülmesi
- Ölçülen performansın standart ile kıyaslanması
- Gerekli düzeltmelerin yapılması
Bu
adımlar size bir yerden tanıdık geliyor olabilir. Evet PUKÖ
döngüsü (3). Geçmişte farenize takılmış olabilir. Planla,
uygula, kontrol et ve önlem al adımlarıyla belirlenen bu araç,
diğer katkılarının yanı sıra W Edwards Deming'in süreç
iyileştirmelere en önemli katkılarından biridir ve günümüzde
kalite yönetim sistemlerinin temelini oluşturur.
Denetim
adımları sistem, organizasyon hedeflerine ulaşıncaya dek
periyodik olarak gerçekleştirilir.
Denetim
süreçleri açık veya kapalı döngüler biçiminde
tasarlanabilirler. Açık döngülü denetim süreçlerinde sonucun
kontrolü, girdinin değiştirilmesiyle gerçekleştirilir. Sonucun
girdi üzerinde bir etkisi olmaz. Kapalı döngü süreçlerinde ise
sonuçtaki değişimler girdiyi de etkiler.
Vantilatör
ve klima kumanda mekanizmalarını bu açıdan değerlendirelim.
Vantilatörün mekanizmasını açık döngülü denetim sistemine
örnek verebiliriz. Ortamın sıcaklığı değişse bile
vantilatörün dönme hızı değişmez. Durdurmak veya dönme hızını
değiştirmek için kumanda mekanizmasındaki tuşları kullanmak
gerekir. Klima sistemlerinin mekanizmalarını ise kapalı döngülü
denetim sistemlerine örnek verebiliriz. Klima ortamı soğutur,
hedef sıcaklığa ulaşıldığında termostat aracılığıyla
klima durdurulur.
Kapalı
döngülü denetim süreçleri amaç odaklıdırlar. Sonuçtaki sapma
ve değişimlere duyarlıdırlar. Açık döngülü denetim
süreçlerinin böyle nitelikleri yoktur. Etkin olabilmeleri için
tasarım aşamasında tüm olasılıkların değerlendirilmesi
gereklidir.
Motorlu
araçlardaki gaz pedalı mekanizmasını da örnek olarak
verebiliriz. Gaz pedalına basarsanız araç hızlanır, ayağınızı
gaz pedalından kaldırırsanız hızlanma durur. Kaygan yol
koşullarında gaz pedalına bastığınız halde aracın patinaj
yaptığını ve hızlanmadığını gözlemleyebilirsiniz. Bu
durumda ayağınızı gaz pedalından kaldırırsınız. Bu duruma
anında doğru yanıt veremezseniz bazı riskler ve hasarlar
gerçekleşebilir. Bu riskleri ortadan kaldırmak için yeni motorlu
araçlara patinaj önleme sistemi takılmıştır. Kaygan yolda gaz
pedalına basmayı sürdürseniz bile mekanizma gazı sizin yerinize
kesecektir ve araç patinaj yapmayacaktır. İlk durum açık döngülü
bir denetim sistemine, ikinci durum sonucun, çıktının girdiyi
etkilediği kapalı döngülü denetim sistemine örnek olabilir.
Organizasyonel
süreçlerin denetiminde öğrenme ve geri bildirim hedeflere ulaşmak
için gereklidir. Kurumsal öğrenmenin bireysel öğrenmeden
farklarını değerlendirmeyi başka bir zamana bırakalım ve
bugünün sorunlarının geçmişin çözümleri tarafından
yaratıldığını hatırlatarak bitirelim (4).
İsmet
Yakşi, PMP, ITILF
Notlar
(2)
Yöneticiler dedim geçtim. Yönetim ve yöneticiler deyince ne
anladığımızı "Management", "Supervision",
"Executive" ve "Administration" gibi kavramlarda
bir gezinti yaparak açıklamak isterdim ama şimdi konuyu
dağıtmayayım.
(4) Bu
deyişe Peter Senge, Beşinci Disiplin kitabında değiniyor. Sistem
yaklaşımının diğer dört öncül disiplinle ilişkilerini
anlattığı kitapta bu özdeyişe 11 yasanın birincisi olarak yer
veriyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.